Wat doe je eigenlijk in Amerika? - Reisverslag uit Urbana, Verenigde Staten van Casper MM - WaarBenJij.nu Wat doe je eigenlijk in Amerika? - Reisverslag uit Urbana, Verenigde Staten van Casper MM - WaarBenJij.nu

Wat doe je eigenlijk in Amerika?

Door: Casper

Blijf op de hoogte en volg Casper

08 Februari 2016 | Verenigde Staten, Urbana

Afgelopen week kreeg ik bovenstaande vraag, daarom zal ik vandaag wat meer over mijn studie hier vertellen.

Hier hebben we een apart gebouw voor de rechtenfaculteit, wat wel cool is, want zo kom je elke dag veel bekenden tegen. Ik moest 4 vakken kiezen uit een selectie van 50 verschillende vakken. Na veel wikken en wegen heb ik voor de volgende vakken gekozen:
- International Human Rights Law: Interessant vak over de rechten van de mens. Vooral vreemd om te horen dat de US de meeste internationale verdragen niet heeft geratificeerd, zodat deze niet in de rechtbank gebruikt kunnen worden. Bijv. het Kinderverdrag is door elke land ter wereld geratificeerd, behalve door de US. De docent vertelt heel veel over zichzelf, het is interessant om te horen wat hij heeft gedaan voor de mensenrechten, maar dat opschepperige gedoe gaat snel vervelen.
- Copyright Law: Copyright lijkt simpel en onbenullig, maar er komt veel bij kijken. Het wekte mijn interesse meteen en de cases die erbij horen zijn altijd leuk om te lezen. Maar je hebt wel zo'n 10 cases over 1 begrip (bijv. ‘originaliteit’), dus het wordt al snel een doolhof. Dit maakt het ook wel weer leuk om verbanden te leggen tussen al deze cases.
- Income Tax Law: Dit vak sluit het beste aan op mijn studie. De inkomstenbelasting hier is enorm verschillend en de wettenbundel die hierbij hoort is ongeveer 30x zo dik als die we thuis hebben. Dit illustreert wel hoeveel begrippen ze hier enorm uitgebreid beschrijven.
- Antitrust Law: De docent van dit vak geeft erg goed les, wat het voor mij ook een stuk leuker maakt. Het vak gaat over monopoly posities, kartelvorming en prijsafspraken tussen bedrijven. Dit vak slaat een brug tussen economie en recht, wat ik erg leuk vind.

Het onderwijs is hier zwaarder qua niveau en lesstof. Ook is het rechtssysteem anders. Hier heb je federaal systeem met common law, wat erop neerkomt dat de wetgeving vooral van de rechters komt en dat wetgeving per staat ook nog verschilt.
Wij hebben een democratische staat met civil law, onze wetgeving is primair uit de wet en uitleg / aanvulling komt van de rechters en deze is overal in ons land hetzelfde.
Dit verschil lijkt klein en onbenullig voor de meeste mensen, maar voor mij is het erg wennen. Maar het is goed om verschillende rechtssystemen met elkaar te kunnen vergelijken.

Dan over naar het leukere gedeelte. Afgelopen week heb ik 2 huisfeesten gehad. Verder was de Super Bowl gisteren, deze hebben wij in een lokale kroeg gekeken. Om goede plaatsen te hebben, waren wij 4 uur voor de wedstrijd al aanwezig, vervolgens duurde de wedstrijd ook nog 4 uur, dus na afloop was iedereen wel klaar om op tijd te gaan. Dat het 4 uur duurde, kwam door al die dure commercials tussendoor en natuurlijk het spectaculaire optreden in de rust. De Super Bowl zelf was vet om te zien en football is op zich best een leuke sport.

Aankomend weekend gaan we met onze exchange groep naar Chicago, waar ik erg veel zin in heb. Het zal dan gemiddeld -16 graden overdag zijn, maar ik zal proberen zoveel mogelijk foto's te schieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 4311

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 18 Mei 2016

Studeren aan de University of Illinois

Landen bezocht: